Fabola Campus - 30 års båtutveckling

Modellguide och lite historia om Sveriges mest sålda trailerbara segelbåtar


Text: Göran Bergström

I slutet av 1970 talet fick båtkonstruktören Bernt Lindquist i uppdrag av Kooperativa förbundet att ta fram en kombisegelbåt. Båten skulle säljas på de stora Domus och OBS varuhusen runt om i Sverige. Resultatet blev Fabola Pokus.

Båten var revolutionerande genom att kombinera mögligheterna till rodd, motorgång, fina seglingsegenskaper med en överlägsen säkerhet. Tack vare en sänkköl och dubbelbotten blev båten självresande, osänkbar och kunde tillskillnad från konkurerande båtar ösas torr efter ett nedslag.



Fabola Pokus, båten
som kunde förvandlas.





Båten byggdes i totalt över 1000 exemplar vid Fabolas produktionsanläggning i Rockneby i Småland, Volvos fabrik i Kungälv och i en båtfabrik i Godby i den Åländska skärgården.

Nu växte intresset att få en lite större modell men med bibehållna egenskaper som enkel hantering och trailerbarhet.
Fabola Campus 600 vid strand på ön
Skarprunmaren nära Sandhamn 1984.


En ny båttyp föds

1981 såg den första Campusen dagens ljus. Idén byggde på att förstora en liten båt istället för som tidigare gjorts förminska en stor. Problemet med att förminska var att man fick med sig den stora båtens nackdelar i form av hanterbarhet och höga priser.

Modellen hette Campus 550 och var en kappad båt , fördäck och liten ruff utan skott akterut. Tidningen Båtnytt uppmärksammade nyskapandet och belönade konstruktören med tidningens utmärkelse "Guldratten" i januari 1982. I motiveringen stod bland annat: "Det nya med Campus ligger dels i själva idén att göra en modern båt som passar ung som gammal, för erfarna seglare såväl som nybörjare, som duger till dagturer och till övernattningar. Dels ligger det nya tänkandet i att den tar in vatten i en ballasttank och ökar stabiliteten när båten ligger i sjön".

Båten hade vridbar mast och inga spridare som många mindre konstruktioner på den tiden. Modellen var också den första båten som använde vattenbarlast för att skapa stabilitet. Fördelen med denna lösning var att vattnet var gratis och man behövde inte släpa det med sig på land.

Samma grundidé men annorlunda


Redan efter två år ersätts 550 modellen av en helt ny modell, Campus 600. Denna båt hade helt stängd ruff och en självlänsande sittbrunn. Brunnen var förskjuten för ut och möjliggjorde en liten akterruff alternativt stort stuvrum i aktern. Här fanns val mellan flera inredningslösningar. Skälet till den framflyttade sittbrunnen var också att få besättningens vikt mer centrerad i båten och därmed undvika ett vanligt problem med små båtar, att de satte sig på häcken och därmed tappade seglingsegenskaper. Campus 600 fick fast mast, spridare med över och undervant.

På samma skrov som 600 utvecklas en öppen modell, Campus 500, med så kallad targabåge som masten stod på. Båten gick att täcka med ett främre kapell och sprayhood. Genom en skjutlucka som täckte hålet i sittbrunnen blev båten självlänsande. Modellen tillverkas fram till 1996.


Campus 600 gav nya
möjligheter för båtliv 1984.



Campus 595 “still going strong”, här glider hon fram i Marstrand den 2 januari 2013.


Ur denna modell utvecklades 1996 två varianter, Campus 580 och Campus 595. Dessa två modeller hade samma däck men 595 hade en cap med slutet fördäck. 580 hade en targabåge, något elegantare än föregångaren, vid masten och en öppen brunn i stäven. Brunnen kunde förses med ett kapell.


Så här glada blir man av att segla Campus 595

Campus variationer av årgång 1996




Ett stort steg mot ännu bättre seglingsegenskaper


1999 kommer åter en helt ny modell, Campus 650. Båten nomineras till "Boat of the Show" på Scandinavian Sailboat Show i november samma år. Denna båt har betydligt modernare linjer med rakare stäv och längre seglande linjer. Båten uppmärksammas av tidningarna Segling och Båtnytt som berömmer dess smidighet och fina seglingsegenskaper.


Campus 650 tryggt förtöjd i ytterskärgård.


Campus 650 var en av de första båtarna med moderna skrovformer.




Campus 6.3 under härlig genaker segling.

Till modell 2002 förändras skrovet efter att en brand på varvet förstört alla formar. Det nya skrovet blir lite fylligare i akterskeppet för att segla bättre med full besättning i sittbrunnen.

2003 presenteras Campus 6.3 som är en dagseglarinriktad version av 650. Utmärkande är stor och bekväm sittbrunn men fortfarande övernattningsbar för 4 personer.


Nytt skrov och nytt däck



Den nuvarande formen på 6-serien presenterades 2007. Ytterligare modernisering av skrovet med rakare stäv, rakare linjer i akterskeppet och bredare akterspegel utvecklas i samband med att formarna behöver förnyas.
Den nya Campus 6.6 får också ett nytt däck som ger klart bättre sittkomfort invändigt med längre ruff men samtidigt lika stor sittbrunn. Akterdäcket minskar i längd vilket underlättar motorhantering.


Senaste generationen

I dag tillverkas Fabola Campus 6.6 och Campus 6.3 som är fjärde generationen Campus och även om grundidén är den samma som från början talar vi om en helt annan båt. Båtarna tillverkas på samma varv som de exklusiva Diva båtarna och nya krav gör att båtarna byggs i ett exklusivare utförande än sina föregångare. Snyggt klädda tak och skrovsidor, Plexiglas i nedgångsluckan, Skylight i förpiken är exempel på förfiningar. Kvar finns grundidén att förstora en liten båt istället för att förminska en stor. Det gör Campus till en unik båt ensam om sina egenskaper och som väl lever upp till målet att erbjuda ett roligare, enklare och förnuftigare sätt att segla.


Nya Campus 7.4 är en stor bobåt med unika egenskaper



På allmän begäran presenteras Campus 7.4 till säsongen 2011. Många har efterlyst en större Campus. Den nya båten har samma DNA som de mindre modellerna. Helt ensam i sin storlek om att kunna trailas på en vanlig trailer, sjösättas på en ramp, riggas utan mastkran och hanteras som en betydligt mindre båt.

Campus 7.4 är dock en betydligt större och komfortablare båt än sina mindre syskon. Här är målet att i ett lätthanterligt format genom innovativa lösningar skapa bästa komfort och seglingsegenskaper. Pressen har återigen fallit för Campus unika egenskaper. Lovord i nordisk fackpress. Tidningen Segling skrev i sin test av båten:

"Sammantaget gav det, trots lättvindsförhållandena, en känsla av utomordentliga seglingsegenskaper. Tyngden ligger föredömligt lågt, men håller ändå tillbaka accelerationen något. Tyngden ger också Campus 7.4 en känsla av trygghet och säkerhet som man annars bara känner i betydligt större båtar."


Campus ger möjligheter att upptäcka nya vatten och hitta egna vikar




En lång historia


Campus har som synes en lång historia och representerar en rejäl bit Svensk båthistoria. Campus är inte en utan många båtar som skiljer sig rejält åt. Men en Campus är ändå alltid en Campus, alla modeller har genom åren bjudit sina ägare mindre bekymmer och mer båtglädje.


30 års båtutveckling här fångat på samma bild. Ett par har just bytt in sin Campus 600 från 1984 och hämtar sin nya Campus 7.4.